Pia Rosenbaum

Uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole 1973 -1976

Kontakt

Pia Rosenbaum

Vagtelvej 43 1. th.
2000 Frederiksberg

CV

Som skuespiller

Pia Rosenbaum har spillet i samtlige genrer fra Ålborg Teater til Sorte Hest. Fra komedie til tragedie – fra eksperimenter til kommercielle, fra Leonard Bernstein til Holberg, fra Daniel Wedel til Eric-Emmanuel Schmitt.

Seneste roller på Folketeatret:

  • ”Emma ude af takt”, 2020/21
  • ”Til ingen verdens nytte”, 2018
  • ”Lilly´s  Danmarkshistorie”,  2015/16

Som monologist:

  • ”Krigen har ikke et kvindeligt ansigt”. Teaterforeningen Katusha, 19/20 & 20/21
  • ”Hunden er rask”- Fortællinger fra Sovjetunionen, Folketeatret, sæson 2014/15, 2015/16.
  • ”Oscar og den lyserøde dame”, af Eric- Emmanuel Schmitt. Sorte Hest, Svalegangen. Rosenmunk Turné 2008 – 2020
  • ”Ja, – jeg er diademiker”! , af Hilde Olausson i 2004. Café Teatret
  • ”Århundredets Rose” af Martin Sherman, på Rialto Teatret i 2001. 2011 Husets Teater og Rosenmunk Turne 2011/2021.
Som musicalskuespiller
  • ”Spillemand på en tagryg”, 1966. Det Ny Scala, Odense Teater, 1998. Fredericia Teater, 2006
  • ”Candide” Odense Teater, 2004
  • ”Ronja Røverdatter”, 1991,Det danske Teater/Privatteatret
  • ”Tiggeroperaen”. Folketeatret, 1987
  • ”Piraterne fra Penzance”, Folketeatret 1985
  • “ En mand fra la Mancha”, Odense Teater 1980
  • “Starting here, starting now” Bristol Teatret, 1979/80
  • Diverse musikcabaretter, revyer og TV-shows.
Som instruktør
  • ”Jagten på magten”, Grummes Teater, 2022
  • ”Natmad”, Jensen & Maibom, 2022
  • ”Oberstinden”, Teaterforeningen Katusha, turné, 21/22
  • ”Krigen har ikke et kvindeligt ansigt” Teaterforeningen Katusha, turné, ”, 2019/20,
  • Modne Damer i Morgenkåber”, Landsteatret, 2020,
  • ”Mr. Ibrahim og Koranens Blomster”,Holbæk Teater, 2019/20,21
  • ”Inden jeg fylder 67” Landsteatret, 2018,
  • ”Dansetimen”, Landsteatret , 2016 
  • ”Er Gud hjemme?”- opera for børn i kirke, Operaen i Midten, 2016
  • ”Mit Mørke” Bådteatret, turne, 2015,
  • ”Spurven” – Edit Piaf, Landsteatret, 2014
  • Børneforestillinger på Ishøj Teater, 2012, 2013,2014,
  • ”Billederne synger” – opera for børn på museum, Operaen i Midten, 2013, 2014
  • ”Operakarrusellen” – opera for børn med madpakke, Teatermuseet, Hofteatret, 2009
  • ”Dyveke”, Folketeatret, 2007
  • ”Spillemand på en tagryg”, Fredericia Teater, 2006
  • ”Operakarrusellen” – opera for børn med madpakke, Rialto Teatret 2004, 
  • ”The Mai”, Odense Teater, 1999
  • ”Jeg er Mesteren”– 1996, Odense Teater
  • ”Silke”, Jacob Gade Teatret, 1996
Dramatisering og koncept/ideudvikling
  • ”Er Gud hjemme?” – operaer for børn, 2016 – 2020
  • ”Hunden er rask”, sammen med Sonja Vesterholt, 2014,15
  • ”Billederne synger” – operaer for børn, 2013 – nu
  • ”Operakarrusellen” – operaer for børn, 2004 – nu
Dramaturgisk bearbejdelse
  • Oberstinden”, Teaterforeningen Katusha, turné, 2021
  • ”Modne damer i morgenkåbe”,, Landsteatret, 2019
  • Danmarks Magtelite”, Teater Grumme, 2018
  • ”Krigen har ikke et kvindeligt ansigt”, 2018
  • ”Inden jeg fylder 67”, Landsteatret, 2017
  • ”Mit Mørke”, Bådteatret, 2015
Som dubber
  • Coco, 2019
  • De Utrolige 2009, 2019
  • Familien Addams, 2018
  • Coraline, 2008
  • Ice Age, 2000
  • Dyrene i Lilleskoven, 1989
  • Fragglerne, 1983
Reumert nomineret
“Oscar og den lyserøde dame”

2009



Publikumsprisen
“Oscar og den lyserøde dame”

2013, Skt. Petersborg



Mediaprisen
“Oscar og den lyserøde dame”

2013, Tjerepovets, Rusland



Youth prize
“Oscar og den lyserøde dame”

2013, Skt. Petersborg



Hæderspris
“Oscar og den lyserøde dame”

2013, Skt. Petersborg



Internationalt diplom
“Oscar og den lyserøde dame”

Monolog Festival, 2013, Bulgarien



Internationalt diplom
“Århundredets Rose”

Monolog Festival, 2015, Bulgarien



At være ”monologist” er et ensomt arbejde, men man er aldrig alene. Ens følgesvend er teksten og tankerne.

At være ”monologist” er at være nøgen og dog påklædt. Ordene og historien er din påklædning. Tankerne og dine billeder i hovedet afslører din nøgenhed.

At være ”monologist” er at stille dig til rådighed. For teksten og for forfatteren, du er et medie, der sender til dem der modtager.  

En ”monologist” kan ikke undvære tilhørerne, seerne, medviderne. De er din boomerang. Du sender – de modtager og sender igen tilbage.

En monolog er ikke bare en enetale til publikum, publikum taler også med åndedrag, snøften og smil og til tider snorken!

Den lykkeligste monologist er den, der oplever dialogen i rummet, mellem teksten, mellem publikum mellem de uudtalte og tænkte tanker.

Derfor rejser jeg rundt med ”Oscar og den lyserøde dame” af Eric- Emmanuel Schmitt. Hans filosofi og menneskekundskab og indsigt i livet, døden, troen og kærligheden har givet mig mod til at stå alene, nøgen, men påklædt, ensom, men aldrig alene, udstillende, men aldrig udstillet og tryg sammen med et ukendt publikum.

For den forestilling er jeg blevet belønnet og klappet ad. Jeg er blevet en bedre skuespiller og modigere.

Derfor opsøger jeg også andre monologister for at blive inspireret. For at dyrke det særegne i enetalens landskab.

Derfor fortsætter jeg med at arbejde med monologer; ”Århundredets Rose”, af Martin Sherman, ”Hunden er rask”, af Sonja Vesterholt,” Krigen har ikke et kvindeligt ansigt” af Svetlana Aleksijevitj og ”Oberstinden” af Rosa Liksom.

Man kan rejse med monologer, putte dem i små biler, stable dem og stille dem op på steder, der ikke nødvendigvis er beregnet på teater. Som nomaden, der vandrer fra sted til sted, vandrer monologisten med historien under armen til dem som gider lytte.

Monologen er den moderne fortællerform. I bevægelse, i musik og dans, i sang og ord. Der skal blot 2 publikummer til, helst flere end, den der står på scenen, så kan der kommunikeres.

Derudover er monologen en billig teaterform. I økonomiske krisetider er monologen en måde, at holde teatret i live på. I disse hurtige informationstider har vi brug for at koncentrere os og lytte og reflektere. Monologisten og monologen kan være den, der bibringer roen. 

Behøver jeg at nævne, at det er et hårdt arbejde? Behøver jeg at nævne, at det er et lidet lønsomt arbejde? Men behøver jeg at nævne, at det er en fantastisk teaterform, der udfordrer dig som skuespiller og som udstrækker alle dine tænkelige skuespillermuskler.

Kontakt Pia Rosenbaum